Home sweet home - Reisverslag uit Zuidoostbeemster, Nederland van Irene Veldt-Boots - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Zuidoostbeemster, Nederland van Irene Veldt-Boots - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Door: Chester en Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 Augustus 2014 | Nederland, Zuidoostbeemster

Na 23 dagen zijn we vanmorgen thuisgekomen uit het prachtige Zuid-Afrika. Wat hebben we een fantastische reis gehad, wat hebben we veel meegemaakt en wat zijn de dagen voorbij gevlogen! Tijd om terug te kijken en de dingen met jullie te delen die ons zijn opgevallen...

- zeker 85 % tot 90 % van de auto's in Zuid-Afrika is wit. Autobedrijven geven hoge kortingen als je een witte auto koopt. Waarom...dat is ons eigenlijk niet helemaal duidelijk geworden.

- er heerst een enorme rust in het verkeer. Geen gehaast, niet allemaal op volle snelheid hoeven rijden, dat is erg fijn. Als je een auto nadert die langzamer gaat dan jij, dan gaat deze vanzelf aan de kant door op de vluchtstrook te gaan rijden. Jij kunt er voorbij en dan bedank je de auto die aan de kant is gegaan even door je waarschuwingslichten aan te zetten. De auto seint op zijn beurt terug met zijn grote licht.

- de mensen doen veel te voet. Ze lopen vaak kilometers om in een volgend stadje te komen. Dat doen ze niet alleen overdag, maar ook 's avonds, zonder reflectie of andere vormen van herkenning en gewoon langs de snelweg. Je moet dus goed opletten als je in het donker rijdt!

- langs de wegen staan ontzettend veel lifters. Voor de richting waar ze op willen bestaan allemaal verschillende tekens....vinger omhoog, golfbeweging met de hand, drie vingers naar rechts...de lokale bevolking weet dan precies waar de lifters naartoe willen. Lifters reizen vaak mee in de achterbak van open trucks. Soms zitten ze met meerdere mensen op elkaar gepropt, masr dat maakt ze niets uit. Als ze maar op de plaats van bestemming aankomen.

- tijdens een autorit moet je er rekening mee houden dat je verschillende dieren op de weg kunt tegenkomen. Denk aan geiten, kuddes koeien, ezels, maar ook bavianen en schildpadden. Ze lopen niet alleen op de binnenwegen, maar ook gewoon op de snelweg!

- de stopborden langs de wegen hebben andere regels dan hier in Nederland. Het is in Afrika niet zo dat rechts altijd voor gaat. Stop je als eerste bij een stopstreep, dan mag je ook als eerste weer wegrijden. Zo wordt de volgorde bepaald.

- de kinderen die je langs de weg tegenkomt zijn allemaal heel vrolijk. Ze lopen in grote groepen in uniform naar school. Ze zwaaien uitbundig naar alle toeristen die langsrijden.

- als je tegen de Afrikanen zegt dat je uit Nederland komt, dan weten ze allemaal dat we de wereldbeker voetbal net niet hebben gewonnen. Nederland was wel het favoriete team van de mensen daar, ze noemen ons land dan ook de onofficiële wereldkampioen.

- de politie is erg actief. Ze staan veel te flitsen, maar halen ook regelmatig auto's van de weg om rijbewijzen te controleren en om te controleren of je je gevarendriehoek wel bij je hebt.

- in Zuid-Afrika is het in de winter gemiddeld 20 graden. Wij liepen 's middags zonder vestje en soms in een korte broek. Van de mensen die we tegenkwamen en dasr woonden liep zeker 75 % nog met een dikke trui aan en een muts op. Ze zijn veel hogere temperaturen gewend in de zomer, dus vinden 20 graden nog vrij fris.

- links rijden went snel. In het begin stap je regelmatig bijna aan de verkeerde kant van de auto in, grijp je mis met je gordel en is schakelen even lastig, maar na een halve dag ben je helemaal gewend.

- vrouwen doen erg zwaar werk. Ze sjouwen met kruiwagens en dragen flinke bossen takken of volle wasmanden op hun hoofd. En dat soms ook nog met een kind op hun rug, gewikkeld in een handdoek.

- vooral in het noorden en midden van Zuid-Afrika zijn veel natuurbranden. Deze worden gecontroleerd aangestoken in de droge periodes om het zout en de mineralen uit de grond weer vrij te laten komen. Het oude, dorre gras wordt weggebrand, zodat er vers, nieuw gras kan groeien. Soms kunnen de brandjes door de harde wind flink uit de hand lopen. Dan moeten er blusvliegtuigen aan te pas komen om het vuur te stoppen.

- het Zuid-Afrikaans lijkt qua taal aardig op het Nederlands. Nieuwsberichten kun je dan ook aardig volgen. Ze gebruiken vaak wel wat andere werkwoorden en voltooid deelwoorden dan wij, maar die zijn erg grappig, waardoor je er regelmatig van in de lach schiet.

Deze reis zal ons nog lang bijblijven en we zullen er regelmatig met heel veel plezier en bijzondere gevoelens aan terugdenken.

Zo leuk om te merken dat we door zovelen op de voet gevolgd werden op onze reis. Bedankt voor alle leuke en lieve reacties die we op onze verslagen hebben mogen ontvangen.

Liefs van ons,

The end...

• 11 Augustus 2014 - 22:07

Gre:

Wij zijn blij dat jullie weer gezond en wel in de Zuidoost Beemster zijn aangekomen. Ook wij hebben genoten van de reisverslagen en de foto's. Een prachtige vakantie waar jullie nog vaak aan terug zullen denken. Vanmorgen al genoten van jullie verhalen bij thuiskomst onder het genot van een normaal bakkie koffie en een kop lekkere thee. Gaan jullie nog maar een tijdje lekker nagenieten van alle indrukken die jullie beleeft hebben en zeker van al die foto's die jullie gemaakt hebben. Dikke kus van ons allemaal. Xx

• 11 Augustus 2014 - 23:29

Floor:

Welkom thuis!
    Jullie reisverhalen heb ik met veel plezier gelezen! Dank hiervoor. Tot snel! X

• 12 Augustus 2014 - 11:11

Gerda:

Lieve Chester en Irene. Ook wij vinden t fijn dat we jullie weer gezond en wel konden begroeten op Schiphol. Bedankt voor jullie geweldige reisverslagen en foto's. Was enorm leuk om jullie zo te volgen op jullie reis door Zuid-Afrika. Geniet nog maar heel lang na van deze bijzondere reis en jullie gaan t
    straks weer helemaal beleven als jullie t fotoboek klaarhebben. Liefs en dikke kus van ons XX

• 12 Augustus 2014 - 16:03

Tessa:

Gelukkig zijn de eerste paar dagen meer dan goed gemaakt denk ik! Ik heb genoten van jullie verslagen maar vooral van de foto's en filmpjes die we doorgestuurd kregen! En dan zijn jullie alweer in Nederland, waar een eekhoorn erg bijzonder is om te zien, dat is wel even wat anders dan een neushoorn op de weg, haha! Ben erg benieuwd naar de rest van de foto's!
    Tot snel! xxx