The cheetah experience - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irene Veldt-Boots - WaarBenJij.nu The cheetah experience - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irene Veldt-Boots - WaarBenJij.nu

The cheetah experience

Door: Chester en Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

31 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Vanmorgen zijn we rond 9.00 uur vertrokken vanuit Clarens en rond de klok van 12.15 uur aangekomen in Bloemfontein. Een druk en levendig stadje met veel verkeer.

Via internet hadden we ontdekt dat je hier in de buurt een cheetah experience kon doen. Filmpjes lieten zien dat je heel dichtbij cheetahs, leeuwen, luipaarden en andere kleinere katachtigen kon komen en ze eventueel ook kon aanraken. Dit moesten we meemaken!

We hadden de tour van 14.00 uur geboekt en waren redelijk vroeg op de locatie. Omdat we de enigen waren, gingen we eerder van start. De jongen die zich aan ons voor kwam stellen als onze gids vertelde dat dit zijn eerste tour ging worden en dat hij erg zenuwachtig was...nou dat was een understatement!

Na een kort introductiefilmpje gingen we het verblijf in waar de dieren zaten. De eerste leeuwen en luipaarden bekeken we door een hek, want die waren erg chagrijnig en geen mensen gewend. Prachtige dieren van dichtbij en de gids kon er interessante dingen over vertellen.

Toen kwam het gedeelte dat we interactie konden gaan hebben met enkele dieren, super spannend! Als eerste gingen we het verblijf van twee wolven in. Bij het openen van het hek leunde de gids tegen het elektrische hek. Hij kreeg een enorme stroomstoot en viel op de grond. Dat was behoorlijk schrikken! Toen hij weer was opgekrabbeld wilde hij per sé verder gaan. Hij probeerde de wolven te roepen, maar die liepen bij hem weg. De gids vertelde dat ze in de twee weken dat hij als vrijwilliger werkte, nog geen enkele keer bij hem waren gekomen. Jammer natuurlijk, maar er kwam als het goed is nog veel meer.

Het volgende hok waar we naar binnen gingen leek onschuldig, maar schijn bedriegt soms. In het hok liepen een bergbok, een springbok en een antilope. De gids ging eerst naar binnen en je zag dat de dieren niet goed op hem reageerden, omdat hij nog steeds heel nerveus over kwam. Wij volgden en al snel begon de bergbok serieus te bokken. Hij bleef herhaaldelijk aanvallen op de benen van de gids uitvoeren. Daarom moesten we het hok weer snel verlaten.

Poging drie zou het dan eindelijk moeten lukken. We gingen het verblijf van de caracals in en de gids deed zijn trui af, die hij om zijn middel had geknoopt en legde het bovenop het hok. Binnen een tel had het vrouwtje de trui te pakken en liet hem niet meer los. Weer een reden om het hok vroegtijdig te moeten verlaten, nog voordat we dicht bij de dieren in de buurt konden komen.

Daarna lukte het eindelijk een keer om een dier te benaderen. We hebben een serval kunnen aaien, maar om heel eerlijk te zijn voelden we ons daarbij niet echt op ons gemak.

De witte leeuwen zaten verstopt in het hoge gras en het baby-luipaard van zeven maanden oud mochten we ook niet benaderen, want dan zou je gegarandeerd met een aantal krassen op je armen het hok weer uitkomen.

Al met al kunnen jullie denk ik wel uit het verslag opmaken dat deze ervaring behoorlijk teleurstellend was voor ons. De hoge verwachtingen die we hadden na het zien van de you tube filmpjes was verre van waargemaakt.

Toen we terug waren in ons guesthouse hebben we ons gevoel op de mail gezet en aan de eigenaresse van the cheetah experience gestuurd. Zij bood haar oprechte excuses aan en we krijgen een deel van ons geld terug. Heel netjes! De gids had ook aangegeven dat de tour verschrikkelijk verliep en dat hij geen tours meer wil doen...dat vinden we toch wel sneu voor hem, want hij deed echt wel zijn best. Alleen ging er gewoon teveel mis.

Om het goed te maken met ons hebben we aangeboden gekregen om morgenochtend een wandeling te maken met de cheetah's op het veld. We hebben besloten om deze kans met beide handen aan te pakken en zo hopelijk alsnog een geweldige ervaring met deze mooie dieren te hebben.

Uiteraard zullen jullie weer van ons horen hoe dat is verlopen!

• 31 Juli 2014 - 22:02

Sjaak Boots:

leuke update weer maar leeft dat beest eigenlijk wel wat jullie daar aan het aaien zijn.
    dieren merken gelijk aan mensen wie er zenuwachtig is dus vandaar dat jullie tour een beetje in het water gevallen is. leuk dat jullie nog een kans krijgen.
    veel plezier en tot kiekens
    groeten uit de rijp xx

• 31 Juli 2014 - 23:28

Floor:

Haha, als je het zo achter elkaar leest is het wel een heel grappig verslag! Maar kan me voorstellen dat het op het moment zelf minder komisch was... Hopelijk morgen een geslaagde wandeling!

• 01 Augustus 2014 - 10:05

Edwin Jen Dion Roan Nova:

Jeetje, wat een avontuur zeg. Leuk geschreven, we hebben het net samen op de bank gelezen (jen las voor) en erg gelachen omdat we het zo voor ons zagen. wel netjes dat jullie nog een deel van de kaartjes terug krijgen. hopelijk is de wandeling met de cheeta's een goedmaken! We kijken uit naar jullie volgende verhaal. wij gaan zo naar een markt en vanmiddag lekker zwemmen in de rivier. liefs en hele dikke kus voor jullie XXX

• 01 Augustus 2014 - 16:00

Gre:

Toch wel spannend om terreinen op te gaan en niet weten hoe een dier kan reageren, Als je dan ook nog een gids meehebt die zelf al zenuwachtig is kan ik me voorstellen dat je liefst weer rechtsomkeer weg wilt, Gelukkig hebben jullie wel al veel leuke dingen wel gezien en beleeft en dan kan er ook wel eens iets minder zijn.
    Maar ook deze tegenvaller wordt vast weer goed gemaakt met een andere belevenis. Dikke kus voor allebei Xx