Unbelizeble! - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Irene Veldt-Boots - WaarBenJij.nu Unbelizeble! - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Irene Veldt-Boots - WaarBenJij.nu

Unbelizeble!

Door: Chester en Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

13 Augustus 2018 | Belize, San Ignacio

We zijn inmiddels een paar dagen verder en hebben alweer een heleboel gezien en gedaan. Laat ik bij het begin beginnen...

Afgelopen vrijdag werden we van The Black Orchid naar het vliegveld gebracht, waar onze huurauto voor ons klaarstond. Een blinkende, witte Kia sportage. Een heerlijke auto bleek al snel, waarmee we het avontuur tegemoet gingen. Voordat we naar San Ignacio zouden rijden, gingen we op zoek naar de gekleurde letters van Belize. Al snel vonden we deze en konden we wat mooie plaatjes schieten. Daarna was het lunchtijd en zochten we een leuk eettentje...dat bleek een uitdaging! Alles wat we konden vinden zat in creepy steegjes, dus dat was geen optie. Na even rondgereden te hebben zagen we een een plekje aan het water wat er netjes uitzag. Eenmaal boven bleek het een yogarestaurant te zijn. Dus schoenen uit, neerploffen op een heerlijke bank en getrakteerd worden op een sinaasappel/ananas/gember sapje, groentelasagne en vegan carrotcake. Het was genieten! Vlakbij het restaurant stond nog een exemplaar van de letters van Belize en ook daar zijn we even gestopt.

Aan het einde van de middag kwamen we aan bij ons tweede verblijf....Midas Resort. Een gezellig complex met houten huisjes, hangmatjes en een heerlijk zwembad. De omgeving is erg dierrijk. Eekhoorns, buidelratten, leguanen en verschillende soorten vogels. Je wordt hier dan ook gewekt door de natuur. In de ochtend begint er rond half 6 een heel concert met veel diverse geluiden en door het gebrek aan donkere gordijnen ben je daarna gewoon klaarwakker. Ach...dan heb je tenminste wat aan je dag.

Zaterdagochtend was de beroemde markt van San Ignacio. Daar moesten we natuurlijk even een kijkje nemen. Vele kraampjes met groenten, fruit, kleding, schoenen, kruiden en andere lokale producten waren daar te vinden. Tussen de kraampjes waren zeilen gespannen, maar die waren duidelijk niet berekend op de hoogte van Nederlanders. We moesten ons dus regelmatig gebukt voortbewegen. Bij verschillende kraampjes kon je eten en drinken en het was dus ook een gezellig samenkomen van mensen uit de omgeving. Leuk om een keer mee te maken hoe dat hier gaat.

Daarna zijn we in de auto gestapt naar de Maya-stad Xunantunich. Om hier te komen moest je de rivier over met een veerpont die nog met de hand werd aangedreven. Eenmaal op het terrein keken we onze ogen uit bij de goed bewaarde overblijfselen van de stad.

Vandaag zijn we de grens overgeggaan naar Guatamala. Daar hebben we de Maya-stad Tikal bezocht. De rit erheen duurde ruim 2 uur, maar dat was zeker de moeite waard. We hadden een gids mee die ons veel kon vertellen over de stad. Tikal was namelijk een van de grootste steden van de Maya’s. Ongeveer 4000 gebouwen liggen verscholen in de jungle. Ruim 1000 jaar was de stad verlaten en kon je natuur zijn gang gaan. Vandaag de dag is slechts 20% van de stad is blootgelegd. Bij de andere 80% zijn boomwortels tussen de stenen van de tempels en piramides gegroeid. Het is erg lastig om die te verwijderen zonder de gebouwen ernstig te beschadigen. Archeologen zijn nog wel steeds bezig om nieuwe gebouwen tevoorschijn te toveren, maar dat is een tijdrovende en kostbare klus.

Morgen gaan we een natuurgebied in...Mountain Pine Ridge...waar we mogelijk papegaaien, de toekan en andere exotische planten -en diersoorten kunnen gaan vinden. Ook zijn er mooie grotten en watervallen. Dinsdag reizen we door naar Hopkins en van daaruit horen jullie weer van ons!

• 13 Augustus 2018 - 05:50

Danielle:

Prachtig en heerlijk verslag weer! Foto’s zijn toch fantastisch! Fijn om weer mee te lezen (reizen) met jullie! Doe voorzichtig! Dikke kus van ons

• 13 Augustus 2018 - 12:31

Gre:

Hoop klimwerk verricht voor de foto's. Goed dat jullie lenig zijn. Maar het ziet er allemaal weer prachtig uit.

• 13 Augustus 2018 - 15:22

Sjaak:

leuk verslag weer. het word weer een aaneenschakeling van nieuwe indrukken. foto`s waren ook prima.
    volgens mij lijken die tempels een beetje op elkaar maar is het verhaal erachter zeer verschillend en dat maakt het reuze interessant. veel plezier verder met jullie rondreis.

• 13 Augustus 2018 - 17:52

R.J.W.M.:

Wat een goed en leuk verslag weer! Enorm gaaf dat jullie naar Tikal zijn geweest, echt een bucket list nummer. Hebben jullie de vega lunch al gecompenseerd met een lekker stukje vlees? Prachtige reis maken jullie, lekker veel zien en ervaren, top! Mis alleen even de vermelding wat het nu eigenlijk voor een weer is. Had nooit verwacht dat daar eekhoorns rond 'hippen'. Veel plezier, wees voorzichtig en houd ons op de hoogte

• 13 Augustus 2018 - 19:03

Cor:

Hallo daar,
    Ook wij genieten inmiddels weer volop van jullie nieuwe afleveringen in de serie 2 OP REIS.
    Die tempels uit de vroege culturen zijn voor de meesten geen alledaagse bestemmingen, maar des te leuker. Met name de blijvende mystiek die hier om heen hangt, van een volk waar wij weliswaar nu veel over weten maar het meeste zal voor ons altijd onbekend blijven. Het is ons nu al duidelijk, dat men in Belize nog heel dicht bij de natuur leeft, woont en werkt. In een land, waar de inheemse dieren
    min of meer om de hoek leven. Het moet ook voor jullie weer indrukwekkend zijn. Door de reisverslagen kunnen wij jullie avonturen a.h.w. op de voet volgen. We zijn benieuwd naar het vervolg.