We gaan naar de haaien!! - Reisverslag uit Ambergris Caye, Belize van Irene Veldt-Boots - WaarBenJij.nu We gaan naar de haaien!! - Reisverslag uit Ambergris Caye, Belize van Irene Veldt-Boots - WaarBenJij.nu

We gaan naar de haaien!!

Door: Chester en Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

25 Augustus 2018 | Belize, Ambergris Caye

Zoals jullie in het vorige verslag hebben kunnen lezen zijn we afgelopen dinsdag aangekomen op het eiland San Pedro. Wel even een hele andere wereld als waar we ons tot nu toe in hadden bevonden hoor! Een stuk toeristischer, maar ook wel leuk om op een plek te zijn met wat meer vertier.

Wat gelijk opvalt is de vele golfkarretjes die hier de straten hebben overgenomen. Dat lijkt leuk, maar in de werkelijkheid wordt je bedwelmt door de uitlaatgassen en is het een behoorlijke herrie en drukte als je door het stadje loopt. Gelukkig was ons verblijf hier, Ramon’s village, een dorpje op zich. Zodra je door de poort liep, stierf het geluid van de straat weg en kwam je op een heerlijk, rustig complex. Gezellige huisjes met rieten daken en de paden allemaal van zand, zodat je overal op je blote voeten kon lopen. Kijk, dat vind ik nou vakantiegevoel!

We besloten dan ook om woensdag lekker een dagje te gaan relaxen op het strand. Dat hadden we wel verdiend vonden we na alle ondernemingen. Voor donderdag hadden we plannen gemaakt, maar die konden we helaas weer in de prullenbak gooien, omdat mijn maag voor de tweede keer had bedacht zich 360 graden in de rondte te draaien gedurende een halve dag. Dat was even een flinke tegenvaller.

Alle hoop was dus gevestigd op vandaag. Wat er ook zou gebeuren...ik was vastberaden om onze laatste dag hier niet ziek door te brengen. We wilden graag nog een keer snorkelen, dus dat stond voor vandaag op het programma. Met een nog enigszins gammele maag stapte ik in de boot, maar gelukkig verdween dat gevoel steeds meer naar de achtergrond. Met een groep van 10 mensen en 2 gidsen zijn we bijna anderhalf uur in het water geweest. Het water was hier kraakhelder en heel ondiep, dus het was weer een prachtige ervaring! De grote vissen dobberden gewoon om je heen en zwommen af en toe gezellig een stukje met je mee. Dit keer weer roggen gezien, maar ook octopussen, een groene aal, barracuda’s, een kogelvis en twee haaien. Het blijft toch een fascinerende wereld, die onderwaterwereld!

De tweede stop van de ochtend was Shark Ray Alley, daar kon je met nog veel meer haaien zwemmen. Met stukken vis werden de verpleegsterhaaien gelokt en het was een waar gevecht tussen die beesten wie het beste stuk zou krijgen. Haaien van ruim 3 meter, die je van een afstandje in het water of vanuit de boot kon bekijken. Ik koos voor de boot, Chester ging het water in. Dat vond hij achteraf toch best wel spannend gaf hij toe, want op een gegeven moment zwom er een haai recht op hem af, draaide net voor hem weg en raakte Chester met zijn staart nog even aan. Ik was blij dat ik in de boot zat ;-)

In de middag wilden we toch nog wel wat meer van het eiland zien, dus hebben we toch maar een golfkarretje gehuurd. We gingen naar Secret Beach, een afgelegen stuk strand met heel rustig water. Daarna zijn we ook nog een stuk naar het zuiden gereden. Maar daarna waren we er eigenlijk wel helemaal klaar mee. Door de slechte staat van de wegen en het gehobbel in het karretje, hadden onze organen inmiddels gevoelsmatig allemaal een nieuwe plek in ons lijf gekregen, dus we besloten hem maar terug te brengen en gewoon in de buurt van ons hotel voor de laatste keer te gaan eten. We vonden een gezellig tentje, met uitzicht op zee en gezellige verlichting. Daar hebben we de vakantie nog even rustig geëvalueerd.

We kwamen tot de conclusie dat de mensen in Belize ontzettend vriendelijk zijn. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld en konden gewoon in de avond nog over straat. De verschillen in het land zijn groot...van prachtige culterele overblijfselen naar enorme armoede en verval in de dorpen. De vier hoofdwegen van het land zijn prima te berijden. Alles daarbuiten is slecht, vaak erg slecht en zorgt ervoor dat je reis langer duurt dan je van tevoren had gedacht. De natuur is heel groen, maar ook een beetje saai, omdat er verder weinig bloeit aan bloemen of planten. We zijn bijzondere mensen tegengekomen die zich hier gevestigd hebben, mensen die ons bij zullen blijven, mensen met een verhaal. We hebben het ontzettend getroffen met het weer en dat voor het regenseizoen. We hebben eigenlijk niets niet kunnen doen door slecht weer. En tot slot...de diversiteit aan cultuur, de jungle, de onderwaterwereld en het strand maken Belize een heel interessant vakantieland. We hebben ontzettend genoten van al het moois wat we hebben gezien en hebben ook genoeg relax-momenten ingebouwd voor het echte vakantiegevoel. Het was top!

Morgen beginnen we aan onze lange reis terug naar huis. We vertrekken hier om 8.00 uur en hopen zondag rond de middag weer terug te zijn in Nederland.

Nogmaals bedankt dat jullie ons hebben gevolgd en voor alle leuke reacties op onze blogs en we zien jullie weer in Nederland!

• 25 Augustus 2018 - 11:28

Sjaak:

aan alle mooie dingen komt ook een keer een einde. mooie verslagen hebben jullie naar ons toegestuurd zodat we op de hoogte bleven van de activiteiten die jullie ondernamen. nu weer op huis aan. ook weer lekker na een topvakantie. tot zondag op schiphol.

• 25 Augustus 2018 - 16:24

Kees Boots:

Wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt!! Wat is het snel gegaan. Veilige terugreis en we zien elkaar snel! Dikke kus van ons X

• 25 Augustus 2018 - 20:04

Gerda:

Chester en Irene wat hebben we genoten van jullie fantastische reisverslagen.Het was soms of we er zelf middenin zaten. Echt geweldig mooi. We wensen jullie een hele goeie terugreis en gaan elkaar weer snel zien.Lieve groetjes. X

• 26 Augustus 2018 - 10:00

Gre:

Wat een onwijs grote vissen zeg. Ik denk dat ik dat ook wel in de boot zou bekijken. Maar wel een belevenis om er tussen te zwemmen. Een prachtige vakantie maar ook deze houdt weer op. We zien elkaar op Schiphol.

• 26 Augustus 2018 - 18:30

Annelies:

1 woord: wauw!

Deze reis is er een voor in de boekjes!! Thuis lekker nagenieten van alle mooie foto’s en herinneringen.